Strona główna
Zaloguj się
Informacje dodatkowe
Strona główna
O nas
Nasze książki
Kategorie
seria: Buddyzm
(34)
seria: Jeden Świat
(2)
seria: Apeiron
(6)
książki poza serią
(10)
inni wydawcy
(30)
Wydawnictwo XEEIN
(5)
Wszystkie tytuły ...
Strona główna
»
seria: Apeiron
» Zmierzch Bożyszcz czyli jak się filozofuje młotem
Zmierzch Bożyszcz czyli jak się filozofuje młotem
Autor: Friedrich Nietzsche
tł.: Grzegorz Sowinski
powiększ
Wydanie:
drugie
Rok wydania:
2003
Data publikacji:
01.03.2003
Wydawca:
Wydawnictwo A
ISBN:
83-917431-1-X
Stron:
136
Format:
148x210 mm
Oprawa:
twarda
Tematyka:
filozofia
36.00 zł
Jakie miejsce przypada
Zmierzchowi bożyszcz
(1888) roku w tym generalnym projekcie nihilistycznego powrotu z (antynihilistycznego) "świata prawdziwego" do (nihilistycznego) świata prawdziwego (Nietzsche wszystko musi brać tu w cudzysłów - który pozostaje dlań najprostszą oznaką przewartościowania, przenicowania)?
Dzieło, o którym sam autor w autobiograficznym i autotematycznym
Ecce homo
stwierdza nie bez chełpliwości, że "w ogóle jest wśród książek wyjątkiem: nie ma niczego bardziej substancjalnego, bardziej niezależnego, bardziej wstrząsającego", stanowi zbiór kilku osobnych rozpraw - esejów raczej - oraz kilkudziesięciu bądź aforyzmów, bądź dywagacji (niekiedy prawdziwie porywających: o dekadenckiej etyce, o wolności, o geniuszu, o pięknie...). Na tle innych pism Nietzschego
Zmierzch
wyróżnia się uniwersalnością i zwartością wywodu. Tu autor nie rozdrapuje swych klasycznych idiosynkrazji, które dotyczą przede wszystkim "walki z chrześcijaństwem" (co nie znaczy, że tekst w ogóle nie zawiera druzgocących uwag w rodzaju: "Chrześcijaństwo jest metafizyką kata..."; albo: "chrześcijaństwo, które z pogardą odnosi się do ciała, dotychczas było największym nieszczęściem ludzkości") - wprawdzie stały się one jego
idée fixe
, ale w całości Nietzscheańskiego
zadania
stanowią, o czym jesteśmy przekonani, bardziej uboczną domenę. W
Zmierzchu
jego nauka pozytywna, a ściślej: nauka
afirmatywna
, ukazuje się najbardziej jawnie, zwięźle, jednoznacznie: właśnie jako afirmacja - afirmacja całej fatalności wszystkiego, co istnieje, w szczególności człowieka ("Duch, który stał się
wolnym duchem
, na uniwersum spogląda z radosnym i ufnym fatalizmem,
pełen wiary
, że odrzucać można jedynie poszczególne elementy, że w całości wszystko znajduje wybawienie i afirmację -
duch ten już nie neguje
... Wiara taka stanowi najwyższą z wszystkich możliwych form wiary: ochrzciłem ją imieniem
Dionizosa
.").
Grzegorz Sowiński
UWAGA! Tytuł przeceniony!
(egzemplarz lekko uszkodzony lub przybrudzony)
Klienci, którzy nabyli tę książkę, kupowali także:
O samobójstwie i inne pisma pomniejsze
42.00 zł
Ecce homo
36.00 zł
Antychrześcijanin
34.00 zł
Inicjacja Kalaczakry
19.00 zł
Poza dobrem i złem
42.00 zł
Buddyzm mahajana
42.00 zł
Wyszukiwarka
Wyszukiwanie zaawansowane
Informacje
Składanie zamówień
Polityka prywatności
Promocje
Realizacja zamówień
Opłaty i wysyłka
Zwroty i reklamacje
Newsletter